Amalan
Pengurusan Bilik Darjah
1) Merancang
Seseorang guru perlu merancang perjalanan sesi pengajaran
dan pembelajaran atau sesuatu aktiviti yang dijalankan di dalam bilik darjah. Semasa merancang, guru akan merujuk sukatan
pelajaran untuk menentukan objektif dan hasil pembelajaran. Guru akan memilih
topik, menentukan pendekatan yang paling sesuai, memilih strategi dan kaedah
mengajar dengan mengambil kira gaya pembelajaran yang berbeza.
2) Mengelola
Sebagai pengelola yang cekap, guru akan berjaya
menyediakan suasana bagi menjamin pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan
berkesan. Antara tugas-tugasn guru sebagai pegelola di dalam bilik darjah:
i)
Memastikan
penyusunan kerusi meja adalah sesuai untuk pengajaran dan pembelajaran.
ii)
Menyediakan
keadaan bilik darjah yang menggalakkan penyertaan murid-murid.
iii)
Memastikan
segala bahan, peralatan serta kelengkapan mencukupi.
iv)
Menyediakan
kumpulan-kumpulan yang senang mengambil bahagian dalam perbincangan seperti
sesi buzz dan sumbangsaran.
v)
Memastikan
masalah disiplin tidak timbul agar pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
vi)
Menyediakan
jenis penilaian dan melaksanakannya untuk mendapatkan hasil yang sah serta
boleh dipercayai.
Hal ini dilakuakn supaya murid memahami hala tuju
pelajaran dan peranan mereka di dalam bilik darjah. Kelolahan yang baik dapat
memastikan kelancaran proses pembelajaran.
3) Mengawal
Guru perlu memantau, memastikan muridnya selesa, cukup
bahan pembelajaran dan melibatkan diri dalam pembelajaran. Sekiraya ada murid
yang tidak memberikan perhatian atau menimbulkan masalah, guru boleh memangil nama murid, menegur,
menasihati atau menghantarnya keunit disiplin sekiranya perlu.
4) Membuat Refleksi
Guru menganalisis dan menilai keberkesanan pendekatan,
strategi dan kaedah yang digunakan, aktiviti atau tugasan, bahan bantu mengajar
secara berbentuk penilaian yang digunakan semasa pengajaran. Budaya refleksi
membantu guru meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran.
5) Menjalinkan hubungan guru-murid
Guru ialah pengerak dan pemimpin di dalam bilik darjah.
Oleh itu, guru perlu menunjukkan tahap dominan yang sesuai. Misalnya,
menetapkan dengan jelas apa-apa yang diharapkan daripada muridnya, peraturan,
prosedur serta akibat daripada tingkah laku yang tidak diingini. Pada masa yang
sama, guru juga perlu menunjukkan kerjasama, iaitu menggalakan murid berfungsi
sebagai satu pasukan.
CASINOS in NJ - Best casinos in NJ - JTM Hub
ReplyDeleteJAM is the premier NJ casino offering online and mobile 순천 출장마사지 slots 밀양 출장안마 for those seeking to bet and win 춘천 출장샵 in the real world. The casino has 동해 출장마사지 over 400 slot 광주광역 출장마사지