Model Modifikasi Tingkah
Laku B.F.Skinner
v Menggunakan prinsip peneguhan yang
menggunakan elemen-elemen luaran untuk meningkatkan tingkah laku yang diingini.
v Terdapat dua jenis peneguhan :
v Peneguhan berbeza dengan dendaan
v Peneguhan berkala
Kebaikan dan kelemahan Model Modifikasi Tingkah Laku
KEBAIKAN
|
KELEMAHAN
|
Peneguhan senang digunakan
|
Kesan : tidak kekal lama
|
Hasil pantas
|
Motif murid bertukar
kepada mendapat ganjaran daripada unsur memperoleh pembelajaran.
|
Penggunaan strategi
Modifikasi Tingkah laku mendesak guru untuk lebih peka tentang suasana bilik
darjah.
|
Kurang berkesan untuk
pelajar dewasa atau murid yang mempunyai masalah tingkah laku yang serius.
|
|
Kurang berkesan untuk
mengurangkan masalah tingkah laku (tidak merangkumi cara-cara pencegahan
lebih tertumpu kepada pembentukan tingkah laku).
|
No comments:
Post a Comment