Model Disiplin Asertif
Canter
· Berasaskan
peneguhan terhadap tingkah laku yang diingini dan penerimaan murid terhadap
akibat daripada tingkah laku yang ditunjukkan.
· Menekankan
penetapan dan kuat kuasa peraturan dan memastikan peraturan dipatuhi dengan
tegas.
·
Melibatkan
ganjaran dan dendaan akibat daripada peraturan yang ditetapkan
·
Canter
menekankan tentang hak guru dan murid dalam bilik darjah.
·
Penguatkuasaan
peraturan perlu untuk memastikan aktiviti bilik darjah lancar
·
Guru
dapat mengajar tanpa gangguan.
·
Murid
dapat belajar dalam persekitaran yang kondusif.
Canter mencadangkan cara membimbing murid:-
·
Perhatian
positif kepada murid.
·
Berinteraksi
dengan murid yang menunjukkan salah laku.
·
Wujudkan
hubungan saling percaya dan menghormati antara satu sama lain.
Konsep Utama.
·
Kedua-dua
ganjaran dan hukuman adalah berkesan.
·
Guru
dan murid mempunyai hak masing-masing.
·
Guru
hendaklah menggunakan peraturan dan menguatkuasa kesan secara konsisten.
·
Guru
perlu bersifat asertif, tidak aserif atau agresi
Terdapat tiga jenis guru :
Guru yang tidak asertif
v Menggunakan pendekatan pasif, tidak konsisten
dan mengelirukan.
v Membenarkan suatu tingkah laku tetapi pada
masa yang sama memarahi murid yang melakukan tingkah laku tersebut.
v kelihatan kelam kabut, tidak konsisten, tidak
tegas dan sampai ketikanya murid tidak lagi menghormatinya.
v Murid putus asa.
Langkah-langkah penerangan pelan pengurusan bilik darjah
1. Penerangan peraturan.
2. Cara pelaksanaan peraturan.
3. Semak kefahaman murid.
4. Maklumkan tentang ganjara.
5. Penerangan tentang tindakan pembetulan.
6. Cara tindakan pembetulan dikenakan.
7. Semak kefahaman murid
Jenis-Jenis Ganjaran
Jenis Ganjaran
|
Contoh
|
Pengukuhan sosial
|
Senyuman, kata pujian
|
Pengukuhan grafik
|
Bintang, pelekat
|
Pengukuhan aktiviti
|
Masa rehat, mainan khas
|
Pengukuhan fizikal
|
Makanan, hadiah dan
lain-lain.
|
Cara mengenakan tindakan pembetulan kepada murid.
ü bertindak dengan tenang.
ü konsisten.
ü berikan peneguhan untuk tingkah laku yang
diingini.
ü beri
peluang kepada murid meluahkan perasaan.
ü teguran secara langsung untuk murid peringkat
rendah.
ü tegur secara individu untuk murid yang lebih
dewasa.
Murid bermasalah
§ Perlu ditangani dengan berhemah.
§ Paling sukar ditangani tetapi perlukan paling
banyak perhatian.
§Guru perlu dapatkan kepercayaan murid, beri
perhatian dan berusaha untuk berinteraksi dengan murid.
No comments:
Post a Comment