Pengurusan bilik darjah adalah satu proses untuk
memastikan pelajaran dalam bilik darjah dapat berjalan dengan lancar walaupun
pada masa yang sama berlaku gangguan daripada tingkah laku murid. Ramai yang mengatakan pengurusan bilik darjah
merupakan aspek yang paling sukar. 36% guru di Amerika menyatakan bahawa mereka
tidak akan menjadi guru sekiranya mereka tahu akan menghadapi masalah dalam
pengurusan bilik darjah. (Laporan Pertubuhan Pendidikan Kebangsaan Amerika
Syarikat, 1981). Pengurusan bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan
yang menjurus kepada pembinaan jasmani, emosi, rohani dan intelek memerlukan
pelbagai pengetahuan, kemahiran, prosedur, teknik dan strategi (Haji Samsudin bin Md Noor).
Namun begitu pengurusan bilik darjah yang berkesan dan
berjaya menurut Anderson (1989), ialah
tingkah laku yang menghasilkan penglibatan pelajar yang maksimum dalam aktiviti
pembelajaran dan meminimumkan tingkah laku pelajar yang mengganggu tugas guru
dan pelajar lain serta penggunaan masa pembelajaran yang efisen.
Menurut Alberto
& Troutman (1986), pengurusan bilik darjah boleh didefinisikan sebagai
kemahiran guru menguruskan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan
tingkah laku murid dalam menyediakan suatu iklim yang sesuai untuk
pembelajaran.
Lemlech (1988),mengibaratkan
pengurusan bilik darjah sebagai okestra dalam kehidupan di bilik darjah yang
memerlukan pembentukan kurikulum, penyelenggaraan prosedur dan sumber
pengajaran. Beliau juga menekankan tenteng pentingnya penyusunan suasana bilik
darjah bagi memaksimakan keberkesanan, pemantauan perkembangan pelajar serta
tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah-masalah yang
mungkin akan timbul.
Jacob Kounin (1970),
menyatakan bilik darjah yang teratur bergantung kepada kemahiran guru mencegah
masalah daripada berlaku dan bukanya menyelesaikan masalah yang telah berlaku.
Richards (1990),
mentafsirkan pengurusan bilik darjah
sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan
serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat
dilaksanakan dengan berkesan.
Hall (2000),
pengurusan bilik darjah yang berkesan adalah satu usaha yang berterusan dan
menjadi proses orientasi penyelenggaraan. Ianya melibatkan aspek memotivasikan
pelajar untuk belajar, menyediakan arahan dan maklumat yang bersesuaian dan
menguruskan kerja pelajar. Menurut beliau juga, pengurusan bilik darjah yang
efektif haruslah bersifat proaktif, bertanggungjawab dan menyokong.
Menurut Levin dan
Nolan (2004), lebih mudah bagi kita untuk membezakan anatara dimensi arahan
dan pengurusan dalam pengajaran dan membezakan tumpuan kepada pentingnya aspek
keberkesanan dalam pengurusan bilik darjah itu sendiri. Menurut kedua-dua pakar
ini, mereka berpendapat bahawa kedua-dua aspek arahan dan pengurusan merupakan proses
yang mempunyai tujuan di mana tindakan dan sikap guru itu bertindak untuk
memudahkan objektif yang ingin dicapai oleh guru itu sendiri dalam pengajaran
dan pembelajaran.
Menurut kajian dalam Mok
Soon Sang (2008), keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah banyak bergantung kepada corak interaksi guru dengan murid, murid dengan
murid, dan murid dengan bahan pengajaran. Faktor-faktor yang mempengaruhi corak
dan suasana interaksi dalam bilik darjah lazimnya diklasifikasikan kepada tiga
kategori, iaitu faktor fizikal, faktor kemanusiaan yang boleh dilihat dari
aspek sosial dan emosi, dan faktor teknikal. Walau bagaimanapun, kebekersanan
pengajaran dan pembelajaran tidak sahaja bergantung kepada bagaimana sekolah
mengorganisasikan kemudahan yang terdapat di dalam bilik darjah dan kawalan
emosi murid-murid tetapi juga bergantung kepada sifat dan gaya guru mengajar,
serta kecekapan dan kemahirannya dengan penggunaan alat bantu mengajar dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Dr Ragbir Kaur (2008),
mendefinisikan pengurusan bilik darjah sebagai prosedur dan keperluan yang
dicipta untuk mengekalkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang sihat.
Menurut Jere
Brophy, pengurusan bilik darjah berkesan ialah keupayaan guru untuk
membentuk, memelihara dan memperbaharui bilik darjah supaya menjadi satu
persekitaran yang efektif untuk pengajaran dan pembelajaran (p&p).
wow! padat dengan isi =)
ReplyDeleteterima kasih info ! sangat berguna
ReplyDelete