Wednesday 13 March 2013

Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan




     CORAK PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN


1)   Kerjasama
- Memerlukan kesefahaman antara kedua belah pihak. Elemen kerjasama boleh diterapkan semasa:
a) Memilih BBM
b) Jangkaan prestasi.
c) Objektif P&P
d) Membina kontrak tingkah laku
e) Perjalanan bilik darjah



2)  Matlamat Pengurusan Bilik Darjah
a) Pengurusan Masa
·         Perancangan masa yang baik adalah amat perlu.
b) Memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid bersedia.
·         Peluang Pembelajaran
c) Perlu diagihkan sama rata.
b) Penglibatan yang kurang memuaskan menyebabkan peluang terjejas.
c) Guru harus memberi kesedaran cara untuk melibatkan diri dalam bilik darjah.
·         Pengurusan Kendiri
e) Guru perlu membantu murid untuk mempunyai kebolehan mengurus
    diri.
f)  Melalui kawalan kendiri murid akan belajar untuk bertanggungjawab.
g)  Akan melahiran murid yang bermotivasi, berkerjasama dan berupaya membina hubungan sosial.

3)   Persekitaran Bilik Darjah yang Positif

a)    Rutin dan peraturan bilik darjah.
i)             Rutin
ü  Interaksi antara guru – murid.
ü  Pergerakan keluar masuk murid dari tandas ke kelas atau tandas.
ü  Pergaulan adalam kelas.
ü  Rutin pentadbiran seperti kehadiran murid.
ü  Penetapan jadual bertugas.



ii)            Peraturan
ü  Hormati hak orang lain.
ü  Bersopan dalam bilik darjah.
ü  Tolong menolong.
ü  Mematuhi peraturan sekolah.
ü  Berkerjasama semasa gerak kerja berkumpulan.

iii)           Akibat
ü  Tarik balik keistimewaan.
ü  Keluarkan dari kumpulan.
ü  Menulis refleksi kesalahan.
ü  Hubungi ibu bapa.
ü  Hantar ke bilik guru besar.
ü  Penahanan.

b)    Perancangan ruang pembelajaran.

i)             Perancangan fizikal ke atas ruang
ii)            Ruang pembelajaran termasuk ruang persendirian untuk murid

c)    Mengekalkan persekitaran berkesan untuk pembelajaran
d)    Galakan penglibatan murid.
·         Setiap murid mempunyai personalii dan konsep kendiri.
e)    Langkah pencegahan.
·         Langkah pencegahan daripada timbul masalah bilik darjah.
f)     Komunikasi yang berkesan
- Berlaku apabila penyampai dapat menyampaikan mesej dengan jelas dan difahami.

No comments:

Post a Comment