CORAK PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN
1) Kerjasama
- Memerlukan
kesefahaman antara kedua belah pihak. Elemen kerjasama boleh diterapkan semasa:
a)
Memilih BBM
b)
Jangkaan prestasi.
c)
Objektif P&P
d) Membina kontrak
tingkah laku
e)
Perjalanan bilik darjah
2) Matlamat Pengurusan Bilik Darjah
a) Pengurusan
Masa
·
Perancangan
masa yang baik adalah amat perlu.
b)
Memperuntukkan masa yang mencukupi untuk murid bersedia.
·
Peluang
Pembelajaran
c) Perlu diagihkan sama rata.
b)
Penglibatan yang kurang memuaskan menyebabkan peluang terjejas.
c) Guru harus memberi
kesedaran cara untuk melibatkan diri dalam bilik darjah.
·
Pengurusan
Kendiri
e) Guru perlu
membantu murid untuk mempunyai kebolehan mengurus
diri.
f) Melalui kawalan kendiri murid akan belajar
untuk bertanggungjawab.
g) Akan melahiran murid yang bermotivasi,
berkerjasama dan berupaya membina hubungan sosial.
3) Persekitaran Bilik Darjah yang Positif
a) Rutin dan peraturan bilik darjah.
i)
Rutin
ü Interaksi antara guru – murid.
ü Pergerakan keluar masuk murid dari tandas ke
kelas atau tandas.
ü Pergaulan adalam kelas.
ü Rutin pentadbiran seperti kehadiran murid.
ü Penetapan jadual bertugas.
ii)
Peraturan
ü Hormati hak orang lain.
ü Bersopan dalam bilik darjah.
ü Tolong menolong.
ü Mematuhi peraturan sekolah.
ü Berkerjasama semasa gerak kerja berkumpulan.
iii)
Akibat
ü Tarik balik keistimewaan.
ü Keluarkan dari kumpulan.
ü Menulis refleksi kesalahan.
ü Hubungi ibu bapa.
ü Hantar ke bilik guru besar.
ü Penahanan.
b) Perancangan ruang pembelajaran.
i)
Perancangan
fizikal ke atas ruang
ii)
Ruang
pembelajaran termasuk ruang persendirian untuk murid
c) Mengekalkan persekitaran berkesan untuk
pembelajaran
d) Galakan penglibatan murid.
·
Setiap
murid mempunyai personalii dan konsep kendiri.
e) Langkah pencegahan.
·
Langkah
pencegahan daripada timbul masalah bilik darjah.
f) Komunikasi yang berkesan
- Berlaku apabila penyampai
dapat menyampaikan mesej dengan jelas dan difahami.
No comments:
Post a Comment